Melk moet niet

Gezondheid

Melk heeft een aantal troeven, maar noodzakelijk voor een goede gezondheid is het zeker niet. Waarom heeft iedereen dan het idee dat het moet? Een en ander heeft te maken met de uitstekende marketing die de melkindustrie de afgelopen halve eeuw heeft gevoerd met de hulp van goede reclamebureaus. Zij zijn er in geslaagd om melk, calcium en sterke botten zo ongeveer synoniem te doen worden. 

In dit hoofdstuk:

Kernpunten
De kern van de zaak, kort en bondig.

Melk moet?
Dat zuivel consumeren bijdraagt aan sterke botten, is allesbehalve bewezen.

Sterke botten
Wat je moet doen om sterke botten te krijgen.

Melkmarketing
Vandaag hebben de meeste mensen het idee dat melk niet minder is dan een wondermiddel. Dat heeft niet zoveel te maken met de echte eigenschappen van melk, maar wel met de fantastische manier waarop melk de afgelopen decennia via reclame en andere kanalen werd aangeprezen. Een overzicht in vogelvlucht van zestig jaar melkpropaganda.

Belangenvermenging

Objectieve informatie vinden over de gezondheidsaspecten van zuivel is moeilijker dan het lijkt. Vele websites en campagnes over het onderwerp zijn immers afkomstig van de zuivelindustrie of van organisaties die opgericht werden om zuivel te promoten. De consument verdient meer duidelijkheid. 

Melkrisico's?

Zijn er bepaalde mogelijke nadelen aan de consumptie van zuivel?